Teksti suuruse muutmine

Veebilehte on võimalik suurendada ja vähendada, kui hoiad all Ctrl-klahvi (OS X operatsioonisüsteemis Cmd-klahvi) ja vajutad samal ajal kas “+” või “” klahvi.

Teine mugav võimalus on kasutada hiirt. Hoia all Ctrl-klahvi ja liiguta hiire kerimisrulli. Vaate tagasi normaalsuurusesse saab, kui vajutad samaaegselt “Ctrl” ja “0” klahvile.

Elu pärast insulti

Uudised

Mis on transitoorne isheemiline atakk ehk TIA?

Mööduv isheemiline atakk ehk TIA on ajutine sümptomite periood, mille tundemärgid sarnanevad insuldi sümptomitega. Seisundi kestvus võib tavaliselt olla vaid paar minutit ega põhjusta püsivaid kahjustusi, kuid seda seisundit tuleb võtta tõsisena – mööduv isheemiline atakk võib olla hoiatus tõsise insuldi tulekust.

Kuni viiendikult TIA-t kogenud inimestest tekib nädala jooksul suur insult. Seega on TIA hoiatus saabuva insuldi kohta kui ka võimalus insuldi tekke ennetamiseks.

Mööduv isheemiline atakk ehk TIA on ajutine sümptomite periood, mille tundemärgid sarnanevad insuldi sümptomitega. Seisundi kestvus võib tavaliselt olla vaid paar minutit ega põhjusta püsivaid kahjustusi, kuid seda seisundit tuleb võtta tõsisena – mööduv isheemiline atakk võib olla hoiatus tõsise insuldi tulekust.

Kuni viiendikult TIA-t kogenud inimestest tekib nädala jooksul suur insult. Seega on TIA hoiatus saabuva insuldi kohta kui ka võimalus insuldi tekke ennetamiseks.

Millised on TIA sümptomid?

Mööduvad isheemilised sümptomid kestavad tavaliselt paar minutit. Enamik märke ja sümptomeid kaovad tunni jooksul, harva võivad sümptomid kesta ka kuni 24 tundi. TIA tunnused ja sümptomid sarnanevad insuldi alguse sümpromitega ja võivad hõlmata äkilist:

  • näo, käe või jala nõrkust, tuimust või halvatust, tavaliselt ühel kehapoolel 
  • ebaselget või segast kõnet või raskusi teistest aru saada 
  • pimedust ühes või mõlemas silmas või kahekordset nägemist
  • vertiigot ehk peapööritust või tasakaalu või koordinatsiooni kaotust

Millal pöörduda arsti poole?

Kuna TIA esineb kõige sagedamini tunde või päevi enne insulti, on väga oluline pöörduda arsti poole K.O.H.E. pärast võimalikku TIA-t. 

Kui kahtlustate, et teil on mööduv isheemiline atakk, võtke viivitamatult ühendust hädaabiga numbril 112.

Võimalike ravitavate seisundite kiire hindamine ja kindlakstegemine võib aidata saabuvat insulti ära hoida.

TIA põhjused

Mööduv isheemiline atakk pärineb isheemilisest insuldist, mis on kõige levinum insuldi tüüp. Isheemilise insuldi korral blokeerib tromb aju verevarustuse. Mööduva isheemilise ataki korral on, erinevalt insuldist, veresoonte ummistus lühike ja püsivaid kahjustusi ei teki. TIA peamine põhjus on sageli kolesterooli sisaldavate rasvhapete kogunemine, mida nimetatakse naastudeks (ateroskleroos) arteris või ühes selle harus, mis varustab aju hapniku ja toitainetega. Naastud võivad vähendada verevoolu arteri kaudu või põhjustada trombi arengut. 

TIA riskifaktorid

Mõningaid TIA ja insuldi riskitegureid ei saa muuta. Teisi on võimalik kontrolli all hoida. 

Riskifaktorid, mida ei saa muuta

Muuta ei saa järgmisi TIA ja insuldi riskitegureid:

  • Pärilikkus - risk TIA-t kogeda või insulti haigestuda võib olla suurem, kui pereliikmetest on kellelgi olnud TIA või insult. 
  • Vanus - risk haigestuda suureneb vananedes, eriti pärast 55. eluaastat. 
  • Sugu - meestel on veidi suurem TIA ja insuldi oht, naiste puhul kasvab insulti haigestumise risk vananemisega. 
  • Eelnev mööduv isheemiline atakk. Kui teil on olnud üks või mitu TIA-d, on tõenäolisem insulti haigestuda. 
  • Sirprakuline aneemia - insult on sirprakulise haiguse sagedane komplikatsioon. Sirpikujulised vererakud kannavad vähem hapnikku ja kipuvad ka arteriseintesse kinni jääma, pidurdades aju verevoolu. Sirprakulise haiguse korraliku raviga saate aga vähendada insuldi riski. 

Riskifaktorid, mida saate kontrollida

Saate kontrollida või ravida paljusid tegureid, sealhulgas teatud terviseseisundeid ja eluviisi valikuid, mis suurendavad insuldi riski.

Terviseseisundid

  • Kõrge vererõhk. Insuldi oht hakkab suurenema vererõhu näitude korral, mis on kõrgemad kui 140/90 millimeetrit elavhõbedat (mm Hg). Konsulteerige oma perearstiga.
  • Kõrge kolesterool. Vähem kolesterooli ja rasva, eriti küllastunud rasvade ja transrasvade söömine võib vähendada arterite naaste. Kui te ei saa oma kolesterooli kontrolli all hoida ainult dieedimuudatuste abil, võib teie arst välja kirjutada kolesterooli alandavaid ravimeid. Konsulteerige oma perearstiga.
  • Südame-veresoonkonna haigused nagu südamepuudulikkus, -rikked, -põletik või -rütmi häired. 
  • Unearteri haigus - kaela veresooned, mis viivad teie ajuni, ummistuvad. 
  • Perifeersete arterite haigus (PAD) - veresooned, mis kannavad verd teie kätesse ja jalgadesse, ummistuvad. 
  • Diabeet. Diabeet suurendab ateroskleroosi raskust - arterite kitsenemist rasvhapete kogunemise tõttu - ja selle kiirust. 
  • Ülekaalulisus - rasvumine, eriti lisaraskuse kandmine kõhupiirkonnas, suurendab insuldiriski nii meestel kui naistel.

Eluviisi valikud

  • Sigarettide suitsetamine. TIA ja insuldi riski vähendamiseks loobuge suitsetamisest. Suitsetamine suurendab verehüüvete tekkeriski, tõstab vererõhku ja aitab kaasa arterites kolesterooli sisaldavate rasvhapete tekkele (ateroskleroos). 
  • Madal füüsiline aktiivsus. Regulaarne 30-minutise mõõduka intensiivsusega treening aitab vähendada riskihaigestuda insulti.
  • Kehv toitumine - rasva ja soola tarbimise vähendamine vähendab TIA ja insuldi riski. 
  • Liigne alkoholi tarbimine suurendab insuldi tekke riski, sest see tõstab vererõhku.

Ennetamine

Oma riskifaktorite tundmine ja tervislik eluviis on parimad viisid, mida saate teha TIA ennetamiseks. Tervislike eluviiside hulka kuuluvad ka regulaarsed tervisekontrollid. 

Lisaks: 

  • Ärge suitsetage. Suitsetamisest loobumine vähendab TIA või insuldi riski. 
  • Piirake kolesterooli ja rasva. Kolesterooli ja rasva, eriti küllastunud rasvade ja transrasvade vähendamine dieedis võib vähendada arterite naastude kogunemist. 
  • Sööge rohkelt puu- ja köögivilju. Värsked puu- ja köögiviljad sisaldavad toitaineid nagu kaalium, folaat ja antioksüdandid, mis võivad kaitsta TIA või insuldi eest. 
  • Piirake naatriumi tarbimist. Kui teil on kõrge vererõhk, võib soolase toidu vältimine ja toidule soola lisamata jätmine vähendada vererõhku. Soola vältimine ei pruugi hüpertensiooni ära hoida, kuid naatriumi liigtarvitaminevõib naatriumitundlikel inimestel tõsta vererõhku. 
  • Treenige eakohaselt ja regulaarselt. Kui teil on kõrge vererõhk, on regulaarne treenimine üks väheseid võimalusi vererõhu langetamiseks ilma ravimiteta. 
  • Piirake alkoholi tarbimist. Tarbige alkoholi mõõdukalt, kui üldse. Soovitatav piirnorm on naistele mitte rohkem kui üks jook meestele ja meestele kaks päevas. 
  • Säilitage tervislik kehakaal. Ülekaal põhjustab muid riskitegureid, nagu kõrge vererõhk, südame-veresoonkonna haigused ja diabeet. Dieedi ja kehalise koormusega kehakaalu langetamine võib vähendada teie vererõhku ja parandada kolesteroolitaset. 
  • Hoidke diabeet kontrolli all. Diabeedi ja kõrge vererõhuga saate hakkama dieedi, füüsilise koormuse, kehakaalu kontrolli ja vajadusel ravimite abil.
  • Vältige stressi
Küsi nõu